Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

Socialdemokraterna på
Almedalsveckan 2024

Magdalena Andersson talar i Almedalen 2024

Kl. 19:00
Onsdag 26 juni
Almedalsparken, Visby

Magdalena Andersson Första maj 2022

Socialdemokraternas seminarium

Socialdemokraterna medverkar och arrangerar flera seminarium under Almedalsveckan 2024. Se dem nedan.

Arrangeras av Socialdemokraterna:

Tisdag 25 juni

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur.

Hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.

Daron Acemoglu, MIT – presentation
Maja Fjaestad, moderator
Marie Nilson, ordförande för IF Metall – paneldeltagare
Ann-Therése Enarsson, VD Futurion – paneldeltagare
Johan Harvard, VP Silo AI – paneldeltagare
Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna

Tid: 17:15-18:45

Plats: Mellangatan 9, "Donners event"

Följ semniariet på S YouTube: https://youtube.com/live/QCvtGuVFnew Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Facebook-event: https://www.facebook.com/events/478271344587458/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs på Almedalens hemsida: https://almedalsveckan.info/program/71941 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tidens och Aktuellt i Politikens seminarier för Socialdemokraterna:

Tisdag 25 juni

Socialdemokraterna gick för första gången fram i EU-valet och landade på det bästa valresultatet på 25 år. Mobilisering är avgörande i en valrörelse men partiernas olika metoder skiljer sig åt vilket avslöjades mitt i brinnande valrörelse. Dörrknackning är Socialdemokraternas paradgren och i årets valrörelse slogs samtliga samtalsmål. Varmt välkommen till en paneldiskussion om EU-valrörelsen med Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin, Ulla Pettersson partidistriktets ordförande Gotland och Lars Isacsson, partidistriktets ordförande i Dalarna. Fler gäster kan tillkomma.

Tobias Baudin, partisekreterare, Socialdemokraterna
Lars Isacsson, Riksdagsledamot och partidistriktets ordförande i Dalarna, Socialdemokraterna
Ulla Pettersson, Partidistriktets ordförande Gotland, Socialdemokraterna

Tid: 14.15-14.45

Plats: Mellangatan 9, "Donners event"

Facebook-event: https://www.facebook.com/events/977459314177915/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Följ semniariet på S YouTube: https://youtube.com/live/wl96YCKrUYY Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs på Almedalens hemsida: https://www.almedalsveckan.info/program/72062 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Onsdag 26 juni

Socialdemokraterna har påbörjat en omfattande politikutveckling. Analys och rapporter är klara och nu pågår ett likaledes intensivt arbete med att ta fram reformförslag som kan svara upp mot samhället som det ser ut idag. Men hur kan dessa reformförslag se ut?

Lars Isacsson har lett gruppen som har rubriken ”Ökad samhällsgemenskap och rättvisa i en tid av extrem urbanisering” Vi har ett samtal med honom om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Han kommer också att presentera konkret politik. Mer information om reformförslagen från den politiska arbetsgruppen kommer i anslutning till samtalet.

Lars Isacsson, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna
Jenny Åkervall, Moderator, Aktuellt i politiken

Tid: 08:00 - 08:45

Plats: Mellangatan 9, "Donners event"

Följ semniariet på Tankesmedjans Tidens Facebook: https://www.facebook.com/events/1445149636885242 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs på Almedalens hemsida: https://almedalsveckan.info/program/72064 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Torsdag 27 juni

Björn Wiechel har lett gruppen som har rubriken ”Vi ska arbeta oss rikare - ökad produktivitet och höjt välstånd genom en ny arbetslinje” Vi har ett samtal med honom om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Han kommer också att presentera konkret politik för en ny arbetslinje. Mer information om reformförslag kommer i anslutning till samtalet.

Björn Wiechel, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna
Maria Arkeby, Moderator, Tankesmedjan Tiden

Tid: 08.30 – 09.15

Plats: Mellangatan 9, "Donners event"

Följ semniariet på Tankesmedjans Tidens Facebook: https://www.facebook.com/events/3151124201684300/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs på Almedalens hemsida: https://almedalsveckan.info/program/72065 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lawen Redar har lett den uppmärksammade gruppen som har rubriken ”Ökad samhällsgemenskap genom att vi delar ett gemensamt språk” Vi har ett samtal med henne om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Hon kommer också att presentera konkret politik för en ny samhällsgemenskap genom förbättrad integration. Mer information om reformförslag kommer i anslutning till samtalet.

Lawen Redar, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna
Maria Arkeby, Moderator, Tankesmedjan Tiden

Tid: 12:30 - 13:15

Plats: Skeppsbron 24

Följ semniariumet på Tankesmedjans Tidens Facebook: https://www.facebook.com/events/7514589905336868/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs på Almedalens hemsida: https://almedalsveckan.info/program/72068 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För hela Sverige-märket

Partitorget i Almedalen

Socialdemokraterna finns på plats på partitorget i Almedalsparken klockan 12-17 varje dag!

Mångfaldsparaden

Torsdagen den 27 juni klockan 13:00-13:45 går Socialdemokraterna i RFSL:s mångfaldsparad. Vill du gå tillsammans med oss så samlas vi klockan 12:30 på Södertorg, håll utkik i efter HBTQ+Socialdemokraters fanor!

För hela Sverige-märket